تاریخچه رایانمهر
اگر مبداء فعالیتهای شرکت رایانمهر را جستجو کنیم، به دو دهه پیش میرسیم؛ سال 1378… سالی که شرکت رایانمهر به ثبت رسید و مشغول شد به پیمانکاری پروژههای سفارشی برنامهنویسی و تولید نرمافزار؛ مسیری که هشت سالی ادامه یافت. اما این تولدِ نخست رایانمهر بود… تولد دیگری در پیش بود… سفری دیگر… «سفر حجمی در خط زمان… و به حجمی خط خشک زمان را آبستن کردن»… حجمی انباشته از انگیزشها و آفرینشها!
ست گادین (Seth Godin) سخنران، نویسنده، کارآفرین و مدیر اجرایی سابق دات کام (dot com)، میگوید: «برای محصول خود پی مشتری نگردید، برای مشتری خود دنبال محصول باشید!» شاید این یکی از تفاوتهای اساسی کسبوکارهای سنتی و استارتآپهای نوین باشد؛ یک کسب و کار -در شروع- به داشتههای خود تکیه میکند و بعد بر ظرفیت بازار، در حالیکه یک استارتآپ ابتدا نیاز جامعه را میسنجد و برای تامین آن نیاز، سرمایه و سازمانش را سر و شکل میدهد.
باری، همانطور که در ابتدا ذکرش رفت، هولدینگ «رایانمهر» هر دوی این عرصهها را تجربه کرده و عملاً از اولی به دومی پارادایم شیفت کرده است؛ و شاید این [هم] یکی از تفاوتهای اساسی رایانمهر باشد با استارتآپهای دیگر…
حالا بهتر است کمی عقبتر بایستیم و –در شکلی استعاریک- ماجرا را در قابی بزرگتر تماشا کنیم؛ تابلوی باریکهراهی که از دامنه یک تپه به تکدرختی پر بار بر قلهاش نایل میشود. اکنون باید این نقشه راه را از سال 1386 ادامه دهیم؛ سال تولد دوباره رایانمهر… «رایانمهر استارتآپی»! شرکتی -بهظاهر- نوپا اما با توش و توان قریب به یکدهه توسعه نرمافزار که به عرصه دادوستد الکترونیک پا گذاشته بود تا رویاهای بلندش را به میوه بنشاند!
و گام اول، همانطور که گفته شد، بر اساس یک نیاز جدید جامعه برداشته شد؛ نیاز به شارژ آنی! در فضایی که هنوز دادوستد الکترونیک (آنلاین) در کشور –بهطور کلی- چندان رایج نبود، در دورهای که -تنها اپراتور عرضهکننده شارژ- آنرا به صورت فیزیکی میفروخت، شرکت رایانمهر «شارژ آنلاین» را پایه گذاشت… فرایندی که از فروش تنها یک شارژ در سه روز، ظرف کمتر از یک سال به تراکنشی معادل 100 شارژ در روز رسید! این رکورد تا سال 1388 از باند 10 هزار گذشته و سر به 15 هزار گذاشته بود که اپراتورهای کشور –سرانجام- تصمیم به فروش شارژ اینترنتی گرفتند… و چه شرکتی باتجربهتر از «رایانمهر»… رایانمهر اولین نمایندگی رسمی کلیه اپراتورهای کشور را به کف آورد، باشد که از لوح دل همگان –به قول حضرت حافظ- نقش جهالت ببرد!
پس چشمانداز (Vision) گستردهتری در نظر بود؛ کار رایانمهر تمام نشده… کار تازه آغاز شده بود. خلاصه اینکه اگر به تعاریف استارتآپ برگردیم، برای «رایانمهر»، کسب و کار قرار بود ارزشآفرین باشد نه ارزشفروش، قرار بود فرصتآفرین باشد نه فقط فرصتطلب، قرار بود توسعه را چندوجهی بخواهد و قرار بود بر دوش فنآوریهای نو به سوی آینده بتازد. بدین تعبیر شرکت رایانمهر نقش شتابدهنده هولدینگ دانشبنیان رایانمهر را پیدا کرد و کسبوکارِ به بار نشسته، جهانهای تازهای را بر پایه نیازهای روز میپویید.
با چنین نگرشی، طی این سالها، استارتآپهای دیگری در سایه «رایانمهر» بالیدهاند که هر یک حکم چرخدندهای از ساعتِ کوکشده به وقتِ فردای روشن را داشتهاند. این شرکتها عملاً با رویکردی پایدار به توسعه، هر یک وجهی از ماموریت (Mission) هولدینگ را پیش میبرند. جزایری در یک اکوسیستم واحد که راه ارتباطی بین تمام آنها برقرار است و هر کسی که مشتری وفادار یکی از محصولات یا خدمات گروه باشد، به سایر امکانات و ظرفیتها نیز دسترسی دارد. شرکتهایی که همواره در تلاش بودهاند با ایدههای نوآورانه، مشتریمدار و مشارکتجویانه، با مشتریان خود سر میز بازی برد-برد بنشینند.
شرکتهایی که اینچنین بار و بر تنیدهاند: